Etapas na avaliación de riscos psicosociais
- Preparación: CREACIÓN do GRUPO de TRABALLO
Antes de comezar o proceso propio de avaliación de riscos psicosociales, é recomendable formar un grupo no que estean presentes representantes da empresa e dos traballadores, así como persoal técnico da estrutura preventiva.
O seu propósito irá orientado a identificar e definir os obxectivos precisos da avaliación de riscos psicosociales, compartir información técnica sobre que é e que non é dita avaliación e sobre as diversas metodoloxías aplicables dispoñibles, deseñar un procedemento de información permanente que garanta a máxima participación do persoal e establecer as dinámicas de acción ao longo do desenvolvemento do proceso, no que ten que estar presente e colaborar este grupo.
- Elección do método: PROCURA de CONSENSO
- Debe elixirse de forma consensuada cos traballadores ou cos seus representantes, trala preceptiva consulta aos mesmos.
- Ten que ofrecer confianza e debe garantir fiabilidade e validez.
- O método que se aplique debe ser específico para medir os riscos psicosociales, é dicir, que permita estimar a súa magnitude.
Os factores psicosociales pódense avaliar a través de metodoloxías xerais, que avalían todo tipo de riscos, ou mediante métodos que exclusivamente analizan riscos psicosociales. Aínda que existen outras metodoloxías, facilítase o enlace a dous métodos fiables e válidos de uso libre: F-PSICO 3.1 e CoPsoQ ISTAS 21, versión 2
- Aplicación do método: RESPETAR o PROCEDEMENTO
- Garantir o anonimato e confidencialidade.
- Analizar todos os postos de traballo e todos os centros da empresa, aínda que se pode realizar de forma escalonada. Só excepcionalmente pode recorrerse a técnicas de mostreo.
- Asegurar a participación dos traballadores mediante a toma directa de datos.
- Obter a suficiente información que permita avaliar o risco e identificar as causas, así como decidir sobre a necesidade de adoptar medidas preventivas e, neste caso, que tipo. Poderase recorrer a técnicas cualitativas para obter a información suficiente e precisa.
- Respetar os requisitos de aplicación do método elixido. Non mesturar items de varios métodos nin modificar a estrutura do método empregado.
- Dispoñer de condicións idóneas: espazo agradable, tempo suficiente, tranquilidade.
- Aplicarase e analizarase por persoal técnico cualificado.
Os seguintes pasos, xa non pertencen á avaliación, propiamente dita, pero inclúense no proceso continuo de mellora:
- Aplicación de medidas. Planificación: PRIORIZAR
A avaliación de riscos aporta información sobre o conxunto de riscos identificados que non puideron ser eliminados previamente Cada risco identificado debe cualificarse respecto de a inmediatez con que debe ser afrontalo e ir acompañado das correspondentes medidas preventivas, que poden clasificarse en:
- Primarias, preventivas ou organizativas: dirixidas á eliminación ou minimización da orixe do problema.
- Secundarias ou de intervención: dirixidas ao afrontamiento dos riscos non eliminados, como mellora das condicións de traballo ou formación.
- Terciarias, de protección ou rehabilitación: dirixidas a recuperar a saúde tras sufrir danos.
Estas medidas hanse de PLANIFICAR E PRIORIZAR, de acordo a criterios:
- Cuantitativos: nº expostos, tempo e magnitude exposición
- Cualitativos: oportunidade, custo, aceptación por parte do persoal, si existen varios riscos unidos
E nas propostas de intervención débense especificar:
- as actuacións concretas por risco identificado
- o cronograma previsto
- os recursos que se van a destinar, tanto humanos como materiais
- as responsabilidades do persoal na súa aplicación e control
Seguemento: AVALIACIÓN CONTINUA
- Valoración de resultados
- Evolución indicadores de avaliación
- Control de medidas aplicadas
- Volver a avaliar